Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Tuesday, August 03, 2010

Pengalaman Itu Memang Berharga....

Aku belum pernah  mengalaminya...malah aku belum pernah melaluinya tapi bagi aku ini adalah pengalaman paling berharga dalam hidup...

Hari ni genap hari yang ke 9 selepas selamat melalui pembedahan....ada lagi 21 hari sebelum next appointment dengan doktor....ini adalah kali kedua aku melalui pembedah...kali pertama 14 tahun yang lalu itupun umur aku masih remaja, waktu aku belajar di ITM Melaka...masih aku ingat masa tu, tiba2 je aku mengalami sakit perut yang amat2 sangat...rasa nak terpisah nyawa ni....Alhamdulillah aku ada roommate yang sangat2 prihatin sehingga sekarang....terima kasih tuk Sally, Masterq dan Ana yang pada masa tu kalau nak diingatkan pakaian korang memang comel sangat..terutama Sally...hehehehe...kalau nak diimbas 14 tahun yang lalu memang aku tak berapa nak ingat pengalaman dibilik bedah....banyak dah yang terlupa...

Pada 26hb Julai 2010, jam menunjukkan 10 pagi, aku telah pun disiapkan oleh jururawat bertugas untuk dibawa kebilik bedah...sebelum tu Dr Norleen telah pun buat penerangan ringkas....berdebar hati aku masa tu tak yah nak cakap...sebelum aku betul2 berada dalam OT saku telah diberi penerangan ringkas oleh pakar bius (aku dh lupa plak namanya)...aku meminta untuk ditidurkan sepenuhnya...bukan apa, memang la aku ni berani tapi mana la tau aku panik ke masa tu kan...ok..10 minit kemudian aku dibawa ke OT...bertambah lagi rasa berdebar aku nih...aku rasa macam nak pitam masa tu...tak lama pas tu prosedur untuk bius dijalankan...aku diberi suntikan epidural untuk pertama kali dalam hidup aku....boleh tahan sakit gak suntikan tu...sedikit demi sedikit rasa kebas mula dirasai bermula dari pinggang hinggalah ke kaki...kemudian aku pun dibaringkan, prosedur memasang salur kencing dan juga aku diberi suntikan ubat tidur dilakukan serentak...oleh kerana aku dalam keadaan sedar lagi, so aku buat2 pejam mata bila doktor memulakan semua prosedur2 yang sepatutnya...bukan apa aku malu....mana tak malu tubuh badan aku ditonton oleh orang2 yang aku tak kenali langsung...doktor ada tanya, dah tido ke? sempat aku jawab belum lagi....hehehehe...pastu aku pun dah tak sedar apa2...sedar2 je aku masih lagi dalam OT, doktor tengah buat final touch up (hehehe, ye la tu) sebelum perut aku ditutup sepenuhnya....kemudian aku ditempatkan di recovery room, setelah semua tabil barulah aku dimasukkan ke wad kembali....

Bila dah sampai wad, aku dah mula rasa kebas tu hilang dan rasa sakit di perut yang amat sangat...mula la nak nangis masa tu...nasib baik masa tu adik ada...aku diberikan suntikan untuk tahan sakit, lambat jugak la berkesan ubat tu...then adik aku yang sorang lagi datang...masa tu rasa lalok dah melanda...aku rasa ngantuk yang amat sangat bercampur ngan rasa sakit....memang kalau sesape ada masa tu aku dah tak mampu nak bercakap, kejap je aku dah tido....then aku sedar balik, adik aku dah balik dan kawan aku sally datang...hehehehe..tq untuk belon yang comei itu..oleh kerana rasa sakit dan ngantuk masih ada, aku apa lagi tido lagi....kul 6, sesedara mara, masterq dan yati pun sampai...penuh gak la bilik aku masa tu...terima kasih semua yang datang melawat...then pukul 8 macam tu adik2 aku sampai...so takdelah sunyi sangat aku masa dalam wad...

Esoknya aku mula terasa sakit lagi...menangis sorang2...kemudian cuba tuk berjalan...tak yah la nak cakap betapa sakit nya masa tu...hampir2 pitam aku dibuatnya...rasa macam nak terbuka semula jahitan kat peurt nih...hish mcm mana lak wanita-wanita yang dibedah lepas tu ada anak untuk dijaga...memang aku respect diaorang...sedangkan aku ni walaupun melalui prosedur yang sama takde anak untuk digendong, rasa serik dah tak nak dah aku melalui lagi pengalaman ni...cukuplah kali ni....nak bangun, nak berjalan kena berhati-hati...memang la kau rasa nak menangis je bila kekadang rasa sakit tu menyerang...memang inilah pengalaman yang paling berharga dalam hidup aku...walaupun aku belum pernah mengandung (ye lah aku mana ada suami lagi), tapi aku dah melalui pengalaman seperti wanita bersalin yang melalui pembedahan....

p/s: Terima kasih untuk adik-adikku Izhar, Aam, Lin, anak-anak sedaraku Haziq dan Hazim, teman-temanku Sally, Masterq, Linda ( yg tolong mandikan aku), Dyana, Kak Ina, Sya (walaupun dlm pantang ada gak datang), Yati (temankan aku sampai pagi), Ema (tolong belikan bubur nasi yg sedap dan sudi antar aku) dan makcik ku yang sudi melawat dan menjaga aku dirumahnya untuk 3 hari...terima kasih banyak atas keprihatinan kalian.....(mod terharu ni)

No comments: