Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Tuesday, August 10, 2010

Kenangan Lalu Mengusik Jiwa

Setelah semalam satu hari aku dilanda sakit perut yang amat sangat dan mengalami ketidak selesaan beserta dengan migrain ringan, hari ini aku berazam nak menulis....kalau baca tajuk bunyi macam kisah penglipur lara je...ntah la...boleh jadi la kot...tapi sebelum aku meneruskan, ucapan SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN DAN MOGA KITA DIKURNIAKAN KESIHATAN UNTUK MENGERJAKAN IBADAH PUASA....

Semalam kerana aku kekeringan idea yang mana aku merasakan seolah-olah nak pupus terus dari hidup aku, aku pun merayap-rayap ke blog-blog orang lain...mengintai-intai dan ada waktu jadi tukang komen....seronok jugak...tapi korang aku memang nak tulis kenangan bulan puasa, tapi kenangan ni lain sikit dari yang lain...teruskan pembacaan kalau nak tahu ye...kemudian aku pun merantau ke facebook a.k.a buku muka...ntah kenapa semalam aku teringat sangat kat adik aku sorang ni...yang aku kenal masa keje kat Penang dulu....maka aku pun memulakan dengan menaip namanya dengan harapan dapatlah aku jumpa dia...haaaaa...tak sia-sia, memang aku jumpa....apa lagi aku add dia, tinggalkan mesej apa yang patut dan pagi ni dia tepon aku...panjang gak kita orang berbual banyak citer-citer yang boleh mengusik jiwa sebenarnya... maka tertimbul nama seorang hamba Allah ni....masa aku ngan geng-geng kat Penang dulu dia ni satu-satunya kawan lelaki kitaorang yang boleh dibawa berunding merangkap driver kitaorang...Okay hubungan aku ngan diaorang semua adalah kawan satu pejabat yang berlainan department pada masa tu...

Kitaorang kalau masing-masing tak pulang ke sarang (maksudnya balik kampung), dialah jadi mangsa kitaorang nak pegi ke mana pun, dialah jadi tukang bawaknya...kita orang panggil dia Mie...memang pening kepala dia layan kerenah kitaorang, tapi dia tak kisah dan tak kedekut...masa tu zaman sebelum Penang dilanda Tsunami lagi...memang kitaorang ni rapat sangat dan geng paling kecoh kalau kat ofis...kalau ketawa tu dah tak pandang kiri kanan....kalau pi beraya pun kitaorang sama2, especially kalau ada open house...tau2 je lah kalau dah duduk betul-betul kat pulau...kecoh kalah citer anak mami the movie...hehehehe..oleh kerana aku ni rasa jauh sangat nak balik Pahang, maka bila aku ditawarkan bekerja sebagai Personal Officer di Shah Alam tanpa membuang masa aku terus je terima...sedih jugak masa tu bila nak tinggalkan, bos tersayang (bos ni lah selalu layan aku kalau aku demam, dan selalu ajak aku gaduh dan dia yang paling sedih bila aku resign), dan yang paling mengharukan, kawan-kawan sesama kecoh aku....

Setelah beberapa bulan aku di Shah Alam, aku dapat panggilan, yang geng2 aku nak mai dari Penang...yaaahoooo...bestnya masa tu...bila sampai tarikh dan hari yang dijanjikan, diaorang pun sampai ke Shah Alam, masa tu aku tinggal di seksyen 8, flat PKNS dekat ngan Bukit Cherakah....macam biasa Mie yang jadi driver...zaman tu kalau tak silap awal tahun 1999 or pertengahan 1999, mines wonderland tengah popular...jadi kekawan aku ni mencadangkan pergi ke situ...kat sana kitaorang pun apa lagi naik bot pusing satu tasik sambil berdekah-dekah gelak (aku tak ingat topik apa)..lepas tu kita orang habiskan masa berjalan pusing KL dan makan-makan di area Subang....lepas tu balik semula ke rumah aku dan diaorang berhenti rehat hingga lah pukul 10 malam aku rasa baru lah diaorang gerak balik ke Penang...walaupun sekejap tapi aku seronok...Masa tu Mie dah bertukar ke  KL, aku happy sebab dia ada...tapi masa tu aku tengah asyik bercinta cintaan...so takde lah aku berani nak keluar sangat dengan dia...

Menjelang tahun 2000, Y2K isu tengah hangat diperkatakan...kekasih hati aku pada masa tu tak dapat meluangkan masa dengan aku seperti yang dijanjikan...hati memang panas, airmata terasa hangat je mengalir...frust tak dapat nak sambut new year dengan dia...ni semua gara-gara Y2K...kebetulan Mie telefon aku ajak keluar untuk celebrate new year dan aku yang kononnya setia bagi syarat, tak mo berdua mesti ada orang lain...hehehehe..so Mie bawak kawan perempuan dia, aku bawak housemate aku...dengan menaiki  Vitara yang Mie bawak maka kami menuju ke KLCC....dan baru aku teringat masa tu kita tengah berpuasa tau....hish bulan-bulan puasa aku pegi ke KLCC tengok konsert....hish hish hish....masa tu Dato CT wat pelancaran album dan New Boyz diperkenalkan kot...rasanya....tapi apa yang aku leh nampak pun masa tu...bersesak-sesak dengan manusia satu hape pun aku tak enjoy...aku enjoy masa bunga api meletus je...ha tu seronok....tapi Mie memang jaga aku betul-betul...dah mcam bodyguard dah...dan jiwa aku memang terusik dengan perlakuannya sebab dia sikit pun tak pernah biarkan aku sesorang walaupun masa tu aku nak beli air je, tetap dia teman aku sampaikan kawan perempuan dia yang ikut dia tu ditinggalkannya..hehehehe..masa perjalanan aku nak beli air (dahaga plak nak minum), Mie ikut belakang je...kebetulan aku lalu satu meja tu, ada mamat ni tegur aku ajak join dia...aku cakap terima kasih, dan mamat tu try tarik tangan aku untuk stop aku sebab nak kenal aku...nasib baik Mie ada, kalau tak ketar lutut aku kat situ tak tau nak buat apa...aku takut sebab mamat tu macam laloq minum todi je lagak dia...Mie pegang tangan aku heret aku sambil bebel kat aku, "tulah konon berani sangat jalan sesorang"..dan aku sengih jawab "makasih la, hang la bodyguard aku" hehehe...lepas tu aku terus ajak Mie balik, walaupun konsert lum tamat...dalam keta tinggal aku ngan Mie je tak tido, yang lain dah lelap..sebab aku teman Mie n Mie plak bawak keta (takkan dia nak tido)...jalan masa tu memang jam bergerak pun sikit-sikit je...dan Mie sempat tanya aku, "Kau serius ke dengan si polan tu?" aku jawab, "wat masa ni memang aku sayang sangat diaa, so serius la tu"..masa tu aku rasa hanya kitaorang je yang faham perasaan masing-masing....

Sebab bulan puasa, maka kitaorang pun singgah kat Subang untuk bersahur....dan Mie hantar aku dan housemate aku balik Shah Alam dan masa aku turun dari keta, Mie ngan aku sempat pesan pada diri masing-masing apa-apa  rasa yang ada buang jauh-jauh dan kali terakhir kitaorang keluar sama setahun selepas tu untuk makan tengahhari dan Mie bagitau dia nak kawin...dan tadi setelah bertahun-tahun terputus hubungan, kami baru je bercakap di telefon dan dia sempat tanya aku "Hang dah duk kat Sabah ke?", aku tanya dia balik" Kenapa plak Sabah" dia jawab "Ye lah mana tau kot hang jadi kawin ngan dia, err hang dah kawin ke blom" aku jawab" aku masih macam dulu, single dan dah lama, dah bertahun-tahun dah aku putus ngan mamat tuh" dan kami sama-sama diam, dan cepat-cepat ubah topik lain...

p/s: aku sekarang dalam mod sayu, bila kenangkan aku selalu je gagal bila masuk bab cinta...kenapa ye??

2 comments:

Anonymous said...

yang dia tu dah kawen ke belum... *mode busy body*

Mummy cantek

Aku adalah aku said...

tentulah dah mummy cantek...