Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Monday, August 16, 2010

Perempuan

Sambil bersantai-santai aku membelek2 facebook dan aku tertarik dengan satu klip video yang telah di link kan oleh seorang teman...video syarahan seorang ustaz disebuah masjid yang agak ramai jugak hadirin hadiratnya....seronok aku mendengar walaupun sebahagian dari ceramah itu menyentuh perihal perempuan...dan sedikit sebanyak dah tentu ceramah tu terkena dengan apa yang aku lalui sekarang....

Memang betul, kalau bila apa yang ustaz tu cakap...manusia akan sentiasa berkata atas apa saje sesuatu keadaan yang berlaku pada seorang insan yang lain (alamak ayat macam nak bagi ceramah je)...memang kekadang hidup sebagai seorang perempuan beruntung sebab nak tempah tiket ke syurga memang senang sangat-sangat (ustaz tu pun cakap macam tu)...dan aku faham mak ngan abah kekadang risau ngan anak perempuan dia yang ni yang masih bujang dan terbukti akan kelincahannya...tak leh nak duduk diam (perut dah kena belah pun nak gak berjalan)....sabar je lah mak ngan abah..orang janji jaga diri baik-baik...

Memang betul serba salah hidup sebagai perempuan ni, kena jaga peribadi, jaga akhlak...silap langkah walau sebesar hama pun orang akan mengata silap hari bulan sampai dunia kiamat...bila jadi perempuan ni, katalah aku kawin cepat dulu, abis je blajar kawin mesti orang kata gatal, tak sempat keje, tak sempat nak tolong mak ayahnya dah gatal nak menikah...ni bila aku tak kawin-kawin kena kata gak...memilih sangat la tu...bukannya cantik pun nak memilih-milih...aku takdelah memilih tapi aku ni  berhati-hati je sebab aku nak kawin sekali je....sama jugak andai kata aku dah kawin, tapi tak beranak-ranak..pun dikata jugak...tu lah dulu tu ada penyakit, kena operate katanya ada ketumbuhan...mandul la tu...tapi diaorang tak sedar semua tu ketentuan Allah...ataupun andai kata aku tiap-tiap tahun beranak, eh mesti dikata jugak..mak aih asyik beranak je, tak letih ke dia tu...ataupun andai kata aku kawin dengan orang yang tua tapi kaya, mesti orang kata ala kawin sebab harta la tu...ataupun aku kawin dengan orang yang muda 10 tahun dari aku, mesti ada yang kata, adalah tiup-tiup tu yang dapat laki muda...tapi sedar ke diaorang semua tu dah jadi ketentuan dan ketetapan yang telah diberikan oleh Allah...dan jadi seorang perempuan dari sudut pandangan aku sendiri la kan, kalu di amik kira apa yang orang cakap memang aku boleh jadi half sewel dah kot...tapi aku memang macam tu malas nak kisah sebab bagi aku tiada yang sempurna melainkan Allah...aku tak kisah kalau ada yang tak puas hati dengan aku, asalkan aku tak pernah pun teringin nak ganggu gugat hidup orang lain...

p/s : sebenarnya tadi nak citer pasal lain...dah jadi citer ni....

3 comments:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

kongsi la ceramatu yang oi..
p/s tepung tawar tu adat hindu...melayu guna sampai sekarang

Anonymous said...

jangan pedulikan apa orang lain kata. Biar orang kata kita anti sosial, jangan org mengata kita perangai cam si*l..
Manusia mmg tak penah berhenti mencemuh, apa yang penting kita tau apa yang kita buat tu betul.
Mummy cantek

Aku adalah aku said...

brutal: tak reti nak link kan dari fb...leh tunjuk ajar tak?

Mummy: Setujuuu