Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Thursday, August 05, 2010

Jodoh dan Perkongsian

Nape tak kawin-kawin lagi ni? Nape kau pilih dia? Jawapannya mesti dikaitkan ngan jodoh...Malah kalau kita bercerai pun kita akan cakap jodoh sampai disini je....Ada lagi soalan...Sudikah awak berkongsi hidup ngan saya? Sanggupkah awak berkongsi susah senang ngan saya?  Kalau masa tengah bercinta, masa kentut tengah wangi (itu orang tua-tua selalu sebut), tengah dilanda ombak asmara...jawapannya mestilah saya sanggup...tapi betul ke bila kita berjodoh (err betul ke suku kata nih) maksudnya kita dah sedia untuk berkongsi hidup, berkongsi segala-galanya...

Nape tetiba je aku nak sangat bercerita topik ni? Aku nak kawin ke? Ala bukannya sebab aku nak kawin, belum sampai jodoh aku lagi untuk ada perkongsian ngan seseorang yang boleh digelar suami....Ceritanya macam ni, petang tadi masa minum petang, sambil makan maggie goreng abah masak...aku borak-borak la ngan mak dan abah...yelah sebelum ni aku ada tulis entry tuk abah...sambil makan (serius sedap maggie goreng tuh)aku tanya abah...nape abah sanggup jaga mak? Abah jawab sebab sayang...aku tanya abah ye ke? Ye lah abah jawab ngan penuh confident...Biasalah bila dah banyak tanya, mesti sedikit sebanyak abah ngan mak imbas balik dari zaman sebelum mereka dijodohkan...

Kenangan itu mengusik jiwa...hehehehe...Mak aku ni sebenarnya masa zaman solonya, badan dia agak berisi (aku pun berisi gak)...Abah plak badan dia memang kurus, slim...tapi kata abah mak aku walaupun berisi tapi lawa macam hidustan....mirip pelakon Arwah Roseyatimah pun ada...tapi abah kata inilah yang dikatakan jodoh...abah kata lagi kalau dah memang tersurat, tertulis dia adalah jodohku, lari kemana pun dia tetap jadi jodoh kita...kecuali kalau maut datang menjemput...ha tu pulak kita namakan takde jodoh...tu kata abah la kan....ye la bila dah berjodoh ni, maka bermulah hidup berkongsi...segala-galanya...itu kata mak...dah kahwin, bergelar suami isteri kenalah berkongsi...Bergilir-gilir mak ngan abah bagi rahsia kebahagiaan rumah tangga diaorang...bukan tak pernah dilanda badai...kalau tak takdelah pepatah menyebut sedangkan lidah lagi tergigit ye tak? Apa yang penting kerjasama (dah lagu wonder pets terngiang2 kat telinga nih), muafakat, jujur dan tiada rahsia antara kita....itu kata mak dan abah...dulu-dulu abah kata masa mula-mula kawin hidup takdelah senang sangat...tapi dari segi perbelanjaan rumah dan segala hal yang berkaitan, mak dan abah selalu berbincang....dan yang paling penting kata  mak, kita kena percaya dengan suami kita....dan abah kata suami kena percaya dan sentiasa jujur dengan isteri....sebab itu sampai sekarang mak tak boleh berpisah dengan abah dan abah tak leh tido kalau mak takde ngan dia...mana ada mak, abah pun kat situ...mana ada abah, mak mesti kat situ...kalau abah sakit, mak dah mula risau, resah...kalau mak sakit, abah dah mula jadi tak keruan....

Sedikit sebanyak, mak ngan abah bagi petua untuk rumahtangga yang bahagia....adatlah kalau bertengkar, bergaduh, menangis...itu asam garam hidup berumah tangga...kita sebagai anak-anak ni ada peluang cuba-cubalah rapat-rapatkan diri dengan orang tua kita...cerita hidup, pengalaman diaorang ni kekadang leh mengajar kita erti kehidupan....Bila ada jodoh...kenalah terima hakikat hidup ni kenalah berkongsi...ye aku tau tak semua anak-anak ada peluang macam aku...tapi kalau tak bercerita, dari pengamatan kita  bila kita melihat sendiri rumah tangga ibu bapa kita, bagi aku yang baik kita jadikan teladan, yang buruk kita jadikan sempadan....
 
p/s: Aku ni bersedia ke nak berkongsi segala-galanya kalau ada jodoh?  Bisiskkan ditelinga...Jawablah dihati....








.



2 comments:

RaFFLeSiA MeRaH said...

tulisan yg cukup menarik, pengalaman yg cukup berguna utk anak2 di zaman skrg....insyallah, ade jodoh, sampai jugak masa ko nak berkongsi hidup dgn seseorg yg bergelar suami....amin, aku doakan utk ko....

Aku adalah aku said...

Zana: Terima kasih sebab kau suka...sedikit sebanyak bila apa yang mak ngan abah aku cakap tu membuka minda aku sikit...moga doa kau untuk aku tu jadi kenyataan...amin....