Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Friday, August 06, 2010

Dia...Tiada Galang Gantinya....

Tajuk bunyi macam orang yang setia rindukan seseorang je....Ada apa-apa ke ni? Ni mesti ada apa-apa....Siapalah yang dah buat kau setia tu? Sedikit sebanyak mesti soalan-soalan ni ada bermain difikiran...yelah.."Dia..Tiada Galang Gantinya". Fuh Dasyat tuh.....

Dia yang aku maksudkan tu emak aku a.k.a mak....yang telah melahirkan 5 orang anak, yang telah banyak melakukan pengorbanan dalam memberi kebahagiaan untuk rumahtangga yang dibina....yang bersedia berkorban apa saje untuk kebahagiaan anak-anaknya....La kenapa plak nak tulis tentang mak nih...bukan Hari Ibu...eh aku nak menghargai mak takkan lah nak pada hari ibu je..hari-hari lain pun boleh jugak...mak kalau ngan aku kekadang kitaorang ni boleh jadi kawan baik, boleh jadi musuh....jahat benar bunyinya bila aku kata mak aku jadi musuh aku....bukan musuh apa pun...aku ngan mak kekadang tak sepakat, tak sependapat....selalu je kata-kata mak aku bantah...aku memang macam tu, lebih sejuk dengan abah, panas sikit ngan mak...

Tapi aku tau mak ni sabar orang nye (nama mak pun ada kaitan ngan sabar)....seingat aku sepanjang 34 tahun aku hidup....mak aku adalah wanita yang paling sabar, paling baik dan paling suci hatinya...buatlah apa pun pada dia, fitnah lah apa pun pada dia, umpat la apa pun tentang dia...tak pernah satu pun mak simpan dendam...kalau mak kecewa ngan anak-anak dia, tapi cepat aje dia maafkan...paling lama aku rasa dua bulan...lepas tu hilang lah marah mak tu....kalau nak diingatkan macam-macam dah mak lalui...dari masa zaman mak anak dara sampailah mak dah jadi nenek....kalau kekawan aku kata aku ni kuat semangat mak aku laaagiii kuat semangat dia (eh bukan aku perasan la, kekawan aku yang selalu cakap)....mak dulu sebelum keje dengan jabatan kerajaan, mak pernah bekerja disawah, memotong getah....sebab mak adalah anak sulung, jadi mak pegang tanggungjawab bagi nak memastikan keluarga dia, adik-adik dia dapat makan untuk isi perut...Arwah atuk (ayah mak) meninggal lebih awal...mak pernah dikejar orang dalam kebun getah...tapi syukur Alhamdulillah mak selamat...

Bila mak dapat tawaran bekerja di jabatan kerajaan, iaitu dihospital Kuala Lipis...kat situ lah mak bertemu jodoh ngan abah...mak jadi menantu kesayangan...mak memang seorang menantu yang baik yang diperakui oleh adik-adik iparnya...mak jaga arwah nenek (aku panggil wan, mak pada abah aku) sampai akhir hayat dia..Pengorbanan mak yang paling besar bila mak melahirkan anak dia yang sulung, dia terpaksa, aku ulangi terpaksa serahkan anak perempuan dia tu a.k.a kak long pada makcik aku iaitu adik mak aku yang kedua...sebabnya diaorang yang kahwin lebih dulu dari mak takde anak...masa tu umur kak long 6 bulan...puncanya masa tu ketiadaan pengasuh, jadi mak hantar ke kampung...ramai yang mempersoalkan kenapa mak sanggup serahkan anak pada orang lain...aku pun pernah mempersoalkannya (tak patut betul aku buat macam tu)....mak pernah menangis kerana itu sebab hati dia terlalu terluka...mak kata mak buat semua tu sebab nak jaga hubungan persaudaraan, nak pastikan tali persaudaraan tak terputus...abis nak buat macam mana kalau suami mak ngah aku cakap tak nak balik kampung dah kalau mak tak nak bagi kak long kat diaorang....bayangkan berapa bulan mak sasau lepas tu....mak menangis setiap malam....nasib baik abah tetap setia teman mak....

Lepas tu mak lahirkan abang ngah, pastu aku, Aam dan last sekali adik....Mak memang selalu pening kepala dengan kitaorang...nakal....tak payah nak cakap....pernah mak kejar abang ngah keliling rumah quarters, pukul aku ngan getah paip, kejar Aam yang selalu menyorok dalam gulung tilam...adik je yang tak pernah kena apa-apa...anak bongsu....Lagi satu mak kalau bab memasak memang nombor satu...air tangan mak terutamanya kalau mak masak gulai tempoyak ikan patin boleh buat orang jilat jari sampai siku....rendang mak sampai sekarang, sesiapa je yang datang rumah kalau hari raya mesti tanya, mesti cari....mak letih kerja macam mana pun, balik rumah mak mesti masak...tapi bakat memasak mak tu tak sepenuhnya aku dapat...adik ipar aku (isteri Aam) yang kalau masak agak setanding ngan mak....Dulu-dulu aku selalu bengang kalau mak leter kat aku suruh buat itu, buat ini, suruh tolong dia kat dapur....tapi bila aku kenang-kenang  bila duduk jauh dari mak, apa yang mak leterkan tu semuanya berguna...tapi makin kitaorang dewasa perwatakan mak makin berubah...dari seorang yang garang dengan anak-anak, mak jadi lebih tenang...mak dah jarang marah-marah....bagi mak sebagai anak yang dah dewasa, patut dah tau nak buat apa....dah boleh fikir....mak dah malas nak bentak-bentak....

Mak ni kalau kat kampung aku, boleh dikatakan orang kuat dalam kenduri...mak seorang yang paling cergas dan cekap kalau buat keje-keje dapur....mak paling ringan tulang dalam menolong orang...tak pernah berkira...dan kawan-kawan mak kat kampung nih, memang tak boleh kalau mak takde kat kenduri...diaorang cakap mak orang penting....tapi sekarang mak dah tak macam dulu....lepas mak kena strok mak dah tak aktif dah macam dulu...sekarang masa mak banyak abis kat umah....tapi bila mak sakit macam ni, memang kawan-kawan mak tak penah lupa mak...tu sebab aku kata, mak orangnya baik...bila mak sakit macam ni, baru aku nampak sifat yang tersembunyi....mak sebenarnya orang yang manja...terutama kalau dengan abah...kalau dulu-dulu mak takde lah nampak sifat cemburu dia...sekarang nih kalau abah usik-usik, memang muka mak berubah..silap haribulan boleng nangis...dah seminggu aku tinggal kat kampung ni, memang aku nampak, kalau nak makan pun mak tetap tunggu abah, walaupun aku tau mak dah lapar masa tu..memang masa mula-mula mak sakit, aku, Aam dan adik aku yang bongsu kitaorang jaga mak...tapi bila mak dan abah mintak balik kampung, abah yang jaga mak...mak akan jadi cemas kalau abah tak sihat...mak kata susah, nanti siapa nak jaga mak...kadang-kadang mak nangis bila kenangkan dia terpaksa susahkan semua orang....aku tau kadang-kadang mak makan hati ngan kitaorang bila ada masa kitaorang tarik muka depan dia...tapi mak tak pernah merungut bila dia jaga kitaorang bila kitaorang sakit atau demam....masa aku operation pertama kali dulu, semua mak buat untuk aku..tak pernah pun merungut...

Itulah sebab aku kata, mak tiada galang gantinya...dia tetap satu takkan sesiapa pun boleh ganti tempat dia...kalau mati nanti pun nama mak kita yang akan disebut...Kalau nak aku ceritakan tentang mak, sampai dunia ni kiamat belum tentu abis...Bohong kalau ada anak tu kata dia benci mak dia...walau macam mana pun mak kita..dia tetap mak..orang yang pernah bawak kita dalam perut dia 9 bulan 10 hari, orang yang pernah bertarung nyawa untuk lahirkan kita..itu lah sebab "SYURGA DIBAWAH TELAPAK KAKI IBU"

p/s: azam aku dah tak nak amkan nasi waktu malam....












2 comments:

RaFFLeSiA MeRaH said...

sedihhhhhhh baca.....terasa byk sgt dosa dgn mak....

Aku adalah aku said...

zana: aku pun sama....