Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Sunday, August 15, 2010

Zalim

Bila kita tengok berita hari-hari ada je cerita tentang kezaliman manusia sesama manusia....lepas satu satu kejadian zalim ni berlaku tak kira warga emas, dewasa, remaja, kanak-kanak dan juga bayi...apalah nak jadi ye...teringin jugak aku nak tanya pelaku-pelaku ni, apa perasaan diaorang masa melakukannya...seronok macam naik roller coaster ke, atau pun dah rasa seronok tempah tiket terus tak pulang-pulang ke neraka??

Yang paling menyentuh kalbu aku bila melihat dan membaca ada jugak manusia ni sanggup buang zuriat yang pernah mendiami rahim mereka selama 9 bulan 10 hari..agaknya apalah perasaan mereka ye...ke memang diaorang ni dah takde perasaan agaknya...dan aku pelik dalam bulan yang mulia yang penuh keberkatan ni sanggup diaorang lakukan perkara terkutuk ni... yang aku anggap memang tak bertamadun langsung....apa lah salah bayi tu?? Kenapa masa melalui frasa keseronokan tak leh nak fikir akibatnya...dah tau tak nak tapi nak seronok amiklah protection (aku bukan galakkan ye)....serius kekadang nak je aku interview diaorang apa perasaan masa diaorang buang bayi tu...boleh tido lena ke kalau dah buang zuriat sendiri...aku tengok sekarang ni makin ramai yang kena tangkap sebab kes buang bayi ni, makin menjadi-jadi pulak....lepas satu, satu berita yang sama keluar...mungkin diaorang ni tak tengok berita, tak baca surat khabar agaknya....ni dah keluar hukuman mati kerana sabit membunuh berdasarkan kes (tadi la masa aku tengok Buletin Utama)...aku rasa itu kalau bayi tu mati, tapi kalau bayi tu masih hidup camne plak ye...setakat penjara apa la sangat mungkin tak kisah kot sebab masih lagi boleh makan minum, free pulak tu...aku rasa buat je satu tempat macam Pulau Jerjak tu, hantar diaorang ni kat sana, tapi tak adil la kalau yang perempuan je kan....pasangan dia pun antar jugak ke sana...bagi hukuman setimpal ikut keadaan bayi yang dibuang tu dijumpai...ye la...kalau masa kita jumpa bayi tu dalam tong sampah, hukum dua-dua tu sekali letak dalam tong sampah selama beberapa tahun biar dia rasa macam mana bayi tu rasa...pastu kalau bayi yang ditemui mati dalam keadaan semut menghurung mayat...buat juga pada orang yang tukang buang tu letak semut banyak-banyak kat diaorang..biar dirasanya azab tu...memang kalau tengok macam tak lojik macam zalim kan...tapi kalau dah diaorang zalim, kezaliman jugaklah balasannya...baru yang lain kalau nak buat tu fikir banyak kali...itupun kalau masih boleh guna otak la kan...

Aku bukan apa...bila tengok kekawan aku yang dah berumahtangga punya la susah nak dapat anak, habis duit beribu-riban nak dapatkan zuriat, tapi diaorang senang-senang je buang...aku ni pun InsyaAllah kalau rezeki ada, nak jugak ambil anak angkat satu hari nanti (kalau by tahun depan aku tak temu jodoh lagi la kan)....aku yang belum pernah merasa mengandung ni pun cepat je jatuh kasih bila tengok muka yang comel lagi suci tu...sedih betul dalam zaman kita yang dah menekankan tentang peradaban ni masih lagi ada yang berfikir seperti manusia (layak ke digelar manusia) tanpa tamadun...

p/s: agak-agak kalau aku tak nak makan, kurang kan makan aku zalim tak? atau zalim ke aku kalau  makan sikit je apa yang abah masak?? aku kesian tengok abah penat masak, tapi adik aku cakap aku macam dah tembam...

3 comments:

Anonymous said...

Squirrel kat rumah ni pun tau jaga anak. Bukan main protective lagi kalau kita kejar anak2 dia. Mungkin manusia2 kejam yang buat cam tu hilang perasaan kemanusiaan, takda naluri keibuaan, mereka lagi malu kat manusia dari malu pada Tuhan...

Mummy cantek

Aku adalah aku said...

Mummy: Otak diaorang tu dah tak fungsi langsung....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

otak ada,tapi letak kat lutut