Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Saturday, August 07, 2010

Alarm Clock Baru....

Ari ni cerita aku lain sikit dari yang lain....aku nak cerita tentang alarm clock yang paling unik, yang agak canggih dan kadang-kadang agak menyeramkan sehingga hampir menyebabkan keguguran jantung, tapi kadang-kadang boleh jadi melucukan....aku dah tak perlu dah kunci jam kat handphone aku yang antik nih....aku akan bangun dalam keadaan terkejut yang amat sehingga boleh membuatkan aku lupa aku di mana....

Sejak aku balik kampung ni, tabiat tido aku masih lagi tak berubah...macam biasa waktu aku tido dalam pukul 2 atau 3 pagi...eh aku mana ada tido siang...tak tau la kenapa memang aku susah nak tido nak lelap mata...dan biasanya mata aku akan terbuka dengan sendiri bila pukul 5.50 pagi sehinggalah azan subuh...ntah la...telinga aku ni terlebih peka dengan apa saje jenis bunyi...sebab dah jadi kebiasaan pada waktu-waktu macam tu, akan terdengar bunyi motosikal lalu, mungkin pakcik-pakcik yang nak ke surau...abah sejak mak sakit memang jarang ke surau waktu subuh, kalau tak dulu itulah rutinnya (sempat jugak selit citer abah ngan mak)....oleh kerana aku tengah bercuti, aku akan sambung tido lagi sehinggalah....alarm clock itu berbunyi....Pagi ni bunyinya adalah paling dasyat, paling menyeramkan dan berjaya membuat aku hilang ingatan untuk sementara waktu....aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargghhhhhhh!!!!!(bayangkan laungan a.k.a jeritan ini dalam nada paling tinggi dan nyaring).....mata aku terus terbuka luas...memerhatikan suasana keliling, cuba mengenal pasti dimana aku sebenarnya...dada aku berdebar-debar kencang...dah rasa macam nak pecah...adalah nak dekat 5 minit aku berada dalam keadaan ni...barulah aku perasan aku ada di kampung, rumah orang tua aku......memang sah takde orang lain yang boleh membuat jeritan macam tu....memang dari dia...dari makcik, jiran tersayang sebelah rumah...memang itulah rutinnya....dan dialah yang selalu meyebabkan aku terbangun tiap-tiap pagi dalam keadaan yang terkejut...dialah yang hampir buat jantung aku gugur...dialah yang selalu menyebabkan aku hilang ingatan sementara....dialah orangnya jiran tersayang yang duduk sebelah rumah aku, tapi terasa macam tinggal serumah dengan dia...tapi dia jiran yang baik, selalu jenguk mak ngan abah, selalu jenguk aku jugak....cuma dia mempunyai nada suara yang paling tinggi yang tak mungkin Jaclyn Victor atau Ziana Zain atau Black atau Mohd atau penyanyi-penyanyi yang bernada tinggi boleh menandingi nada suara dia....

Sempat jugak aku tanya mak, memang ni ke rutinnya hari-hari dan mak mengiyakannya...tapi aku dan mak sama-sama setuju kalau takde dia memang sunyi sangat-sangat rumah kitaorang...hehehehe...takpelah aku pun suka juga ada suasana riuh rendah...lagipun bukan sepanjang masa....

p/s: tapi kalau korang jumpa makcik ni mesti terkejut dengan saiz dia....hehehehe...

No comments: