Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Tuesday, September 14, 2010

Raya Keempat....penat belum lagi hilang.....

13.9.10......bangun pagi ni....betul-betul terasa kelenguhan seluruh badan.....sakitnya kaki aku tak boleh nak cakap....kat dapur daj terdengar Abah goreng nasi...anak-anak sedara aku (anak abang aku) dah bangun....diaorang tido semalaman kat sini...abang ngah balik bentong sebab keje....minta tolong si bongsu picitkan kaki...

Siap sarapan semua berkumpul kat ruang tamu tengok tv...ari ni aku cuti basuh kain..dah tak terlarat dah rasanya....Abah pun suh aku rehat jap...hmmm ari ni Abah kata plannya nak masak ayam masak lemak cili api...Mak lak mintak goreng sayur taugeh....tapi memandangkan Abah ada jemputan kenduri tahlil kat umah jiran, nak tak nak aku kena lah memasak sorang-sorang tapi mak tolong tunjukkan....mula-mula nak jugak aku nangis, sebab rasa penat (hehehehe macam budak-budak je)...tapi bila dah start potong ayam, dah start mula keje rasa seronok plak....atas tunjuk ajar Mak, untuk mendapatkan ayam amasak lemak cili api yang sedap dapat dihasilkan....sambil memasak tu, sambil aku berborak dan membuat aksi-aksi yang buat Mak tergelak-gelak....sempat gak aku memanggil nama adik ipar aku Lin, napelah balik cepat kalau dia masak mesti lagi sedap....Elok je aku letak gulai atas dapur masak dan aku siap goreng sayur, ada tetamu sampai...jiran kat umah....sempat gak aku buat air dan hidangkan kuih raya....pastu sambung masak telur dadar...saje je buat lauk tambahan....

Bila tetamu dah pulang, aku sambung kemas dapur, cuci pinggan mangkuk yang ada....sambil tu sembang ngan Mak, Mak siap cakap " Elok berlatih buat semua menda kat umah sendiri, esok bila dah ada mak mertua, tak lah kekok nak memasak kat dapur ngan buat semua keje, bila rajin mak mertua pun sayang"....respon aku? Gelak je lah...ntah bila la tu Mak oi.....kemudian aku mandikan mak dan siap-siapkan mak solat zuhur...kemudian barulah aku solat...sambil tu sempat suruh dorang semua makan dulu...ye lah Mak tak leh lapar, nanti perut dia sakit....sambil tu dapat sms dari didi kata nak datang sekeluarga....dalam kul 4 macam tu dia sampai....

Lepas tu aku pun berehat-rehat kat sofa sampai tetido (Huh terlanggar jugak pesan dari Ustaz Kazim)...bukan apa mata tak leh nak dikawal untuk pejam....adalah dalam sepuluh minit macam tu aku terlelap..bangun jenguk dapur...tengok ada jugak menda pinggan mangkuk yang perlu dicuci.....petang aku mandikan mak dan siap-siapkan mak untuk solat maghrib plak...sambil mandikan Mak, dia teringat masa kitaorang kecik-kecik dulu dia yang mandikan..ni bila dia dah tua ngan sakit, anak-anak plak mandikan dia.....

Sempat jugak aku jenguk blog kejap....pastu siapkan makan malam Mak....elok je nak gerak ke dapur, Pak long Kama sepupu Abah sampai...Abah takde sebab pegi lagi satu kenduri tahlil lepas Isya' tadi....jemput diaorang masuk, adik tolong buatkan air.....aku isikan kuih yang mana bekas dah kosong....elok je Pak Long sekeluarga balik, sampai plak keluarga arwah Pakcu Li (sepupu Abah jugak)..masa tu dah kul 9.30 malam....sekali lagi Adik yang tolong buatkan air...
Kul 10.00 malam macam tu barulah clear umah, dan aku macam biasa ke dapur basuh pinggan...kan aku dah cakap..hari raya tangan aku memang susah nak kering....

p/s: Kalau dulu jarang aku duduk sekali berbual ngan tetamu...tapi sejak Mak tak sihat nih, aku duduk sekali layan tetamu...aku sedang melalui satu lagi perubahan dalam fasa kehidupan aku nih....

2 comments:

Unknown said...

SALAM,
LETIH PUN TAK APA, ASALKAN HATI PUAS DAN GEMBIRA ! MENGAPA TIDAK ? DAPAT TOLONG IBU BAPA, DAPAT LAYANI TETAMU, DAPAT PENGALAMAN KERJA2 DI DAPUR. SEKARANG NI ORANG DAH MULA KERJA. BIASANYA HARI2 HUJUNG MINGGU NANTI SIBUK KEMBALI

Aku adalah aku said...

Luah Fikiran;

Itulah..letih tapi happy...sedih plak bila fikirkan hari khamis dah kena balik ke sana dah...