Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Saturday, November 06, 2010

Cameron....Abah....Mak....

Kalau ikutkan sakit perut aku ni....tak larat nak conteng-conteng Mr.blog....tapi kalau aku tak conteng ari ni nanti aku lupa lak aku kemana ari ni....ye kami sekeluarga pegi minum teh kat Cameron.....apa ke??

Ok sebenarnya, dari kampung aku,Sg.Lui, Raub Pahang ni, hanya mengambil masa 2 jam je ke Cameron Highland...dekatkan....memang dekat..dah tak payah dah nak ke Tapah nu....ikut sini je dah sampai.....gerak hampir kul 9.00 pagi dari rumah terus ke Cameron...bukan apa atas permintaan Mak yan boring duk kat umah dah lama tak jalan-jalan...kasi Mak ngan Abah seronok sikit...tapi kesian Abah...demam dia....dari Sg.Lui menuju ke Sungai Koyan sehingga berjumpa signage Pos Bertau simpang kiri....dari sana teruskan perjalanan ke Lembah Bertam sehingga berjumpa simpang tiga Ringlet...terus ke kanan sehingga berjumpa Tanah Rata...ye kami minum teh tarik di Bharat Plantation dan meneruskan perjalanan tapi bila pegi time holiday ni tau je lah jem tak leh nak gambarkan....

Pemandangan hijau sepanjang perjalanan memang menawan hati aku...asyik aku memandang, bila di Bharat Plantation angin sejuk yang bertiup membuai perasaan penuh keasyikan....melihatkan Mak ngan Abah enjoy disitu, membuatkan kami melengah-lengahkan masa bergerak....ye aku diusik oleh Abah, Adik ngan Mak...tak abis-abis dorang ni...ye la ye la...orang cuba berusaha...orang cuba okay (tak janji).....seronok memilih sayu-sayuran segar membuatkan aku lupa apa yang aku rasa...ye aku sedang belajar hidup tanpa dia....kuatkah diri ini...aku sendiri tak tau...tapi yang aku tau aku perlu berusaha sebaik mungkin....pemandangan indah di Cameron mengusik hati aku, mencuit rawan aku....dia juga aku ingat, pantang lepa fikiran, ke situ juga aku melayang....bukan angau apa tah lagi gila bayang, cuma rasa yang ada tepu di dada, tepu jugak di otak membuatkan kadang-kadang aku tak boleh berfikir secara rasional...teruskan lah layan hati babe....ikut rasa binasa, ikut hati mati.....

Di Cameron, sesuai aku rasa untuk mereka yang ada ikatan sah untuk berbulan madu...suasana romantik memang kena ngan jiwa ku....hirup udara nyaman...sambil memilih sayur, sempat beli jagung Cameron yang memang asli kalah jagung madu tau....pau aunty jual sayur 3 potongan jagung yang enak dimakan mentah-mentah....harga tidak mahal, memang berpatutan dengan kualiti rasa....perjalanan balik yang hujan membuatkan hati terusik pilu...terkenang daku kepada si dia.....mujur ada Abah walaupun demam, sempat bercerita kenangan lama, termasuk citer lawak....Abah pertanyaan kamu apa yang kami rasa bila kamu tiada, aku jawab dengan penuh ikhlas...orang lain aku tak tau, tapi ketiadaan kamu Abah dan Mak satu hari nanti adalah satu perkara yang membuatkan aku terpukul....kuatkah aku saat itu, disini aku bagitau...aku tak kuat, hidup aku lemah tanpa kamu, semangat aku terbang bersama kamu....bahu Abah sentiasa ada untuk aku dari aku baby sampai dah tua begini, tempat aku mendaratkan airmata yang tumpah....Abah kan kawan baik orang, Abah jugak tempat orang mengadu tak kira waktu...tak terbayang hidup tanpa Abah tau....

Dah sampai ke rumah, aku cepat-cepat bersihkan Mak, mandikan Mak...sayu dihati sebenarnya tiap kali saat ini aku lalui....orang pasti rindu Mak saat begini.....Mak kan bauh hati orang....jangan nangis ye esok orang balik Shah Alam....sempat jugak siapkan si kecik Hazim (kecik tak kecik pun 4 taun)....siap kata Hazim suka sangat Makde...itu time dia baik ngan aku, kalau time gaduh mesti cakap Makde ni kenapa cakap macam tu, tak baik tau....rindu Makde kat kamu nanti.....Abang Long sejak dah besar ni, dah sekolah ni....kemanjaan tu agak kurang...orang dah besar mana suka dipeluk-peluk.....

p/s : Perut aku ni kenapa meragam je ni......

8 comments:

Anonymous said...

best la baca nukilan makde ni, sampaikan rasa berada bersama masa minum teh kat Bharat Teh.

alien said...

erm
speechless

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Elly,

ada jalan dekat. Baru aku tau. Nanti boleh bgtau abang aku.


Masa ada ibu-ayah nilah masa kita berbakti pada diorang kann..

Mesti diorang happy..

Aku adalah aku said...

Anon;

Terima kasih....

Aku adalah aku said...

alien;

kenapa?

Aku adalah aku said...

Reen;

Boleh la ikut situ nanti....

Tu lah sementara ada ni....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

Salam
kalo abg long dah besar malu di peluk. Peluk gua.gua tak tau malu.. D) percubaan guna pöne nokia comment blog

Aku adalah aku said...

Helmy;

Ngengadakan ko....