Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Thursday, November 18, 2010

Bila Hanya Ada Satu Hari Saje

 Hari yang agak memenatkan.....
Bertolak balik ke Raub lepas Maghrib....
Kereta dah mula berjujut-jujut...beratur.....
Di highway Karak sebelum terowong....
Aku dah menggigil menahan kesejukan Aircond....

Perjalanan yang selalunya sejam setengah....
Telah membuatkan ianya berlanjutan menjadi hampir 3 jam....
Abah telefon tanya dah makan ke belum...
Dengan manja dan sore kelaparan menjawab belum....
Tapi aku dah tau Abah dah siap masak rendang dah....
Apa lagi elok sampai je....letak semua barang, amik pinggan....
Time untuk isi perut tanpa toleh kiri kanan...jangan kacau....

Bangun je pagi Raya ini.....siap siap sarapan untuk yang nak ke masjid
Tapi bukan aku yang masak...Adik aku yang bomgsu masak....
Aku? Macam biasa bila balik, aku kenala layan Mak, siapkan Mak....
Yang lelaki ke Masjid tinggal wanita je....
Projek dimulakan, apa lagi kek 2 buku perlu disiapkan...
Special Request dari Mak ngan Abah....
Sakit bahu sampai sekarang.....tapi seronok anak2 sedara lima lima suka makan....
Haziq siap request...request 1 : "Makde nape tak kawin je ngan Maher Zain"
Request 2: "Makde boleh tak buat kek banyak banyak, sedap ar..."
Tapi bab kek sedap tu bukan dia je yang puji....semua yang ada kat umah tu memuji.....
Inilah hasil coloborasi (ejaan salah biarakan janji ada bunyi) aku dan Lin (adik ipar ku)....

Macam biasa aku kemaskan umah, tapi ada anak sedara Kak Ngah Mira tolong....
Alhamdulillah....siap keje, siap makan tengah hari...masa untuk landing....
Elok je baru nak masuk mimpi...."assalamualaikum......"
Mak aih...sedara Abah udah datang...segerombolan...
Kalau bas mini tu kiranya nak penuh la....
Ok...tetamu dah pulang...teruskan bersantai....
Lagi sekali cubaan untuk bermimpi disiang hari....
Nampaknya tak berjaya...makcik makcik aku plak datang.....
Layan je lah......

Lepas Maghrib, siap siap....ada kenduri kat umah Pakcik di Kg Gali....
Sampai je salam semua....pastikan Mak duduk selesa.....
SMS telefon berbunyi...kawan aku sorang ni tengah kembali remaja...
Eh eh non stop pulak ber SMS....makcik aku dah pandang pandang...
Ala rileks ar......hish sibuk tul dorang nak tau....
Aku dah senyum senyum sorang....hampir tergelak....
Eh apsal ko kelakar sangat ni  (SMS dia).....teruk muka aku nak tahan gelak...
Makcik makcik aku dah stare aku...dah macam penjenayah aku ni dah....

Siap makan, antar Abah ngan Mak...bersihkan apa yang patut....
Hmmm..kesian Mak sakit perut lak....
Agak lewat bergerak dari Raub.....
Nasib baik tak banyak kenderaan dah malam ni....
Dan akhirnya setengah jam yang lalu aku baru je sampai ke umah.....
Dah siap kemas segala...bukak laptop tercinta macam biasa....


p/s: Penat penat penat.....tak ingat apa dah.......yeyeye.....nak tido nak tido.....oops sebelum tu....SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA............

8 comments:

noor said...

salam ziarah n salam kenal...

alien said...

selamat hari raya~

Aku adalah aku said...

Noor;

Salam kenal...tq sebab sudi berkunjung....

Aku adalah aku said...

Alien;

Selamat Hari Raya

hamzah ian said...

selamat raya.. hehe

Aku adalah aku said...

Hamzah;

Selamat Raya gak....

Pencacai Alim said...

situ kalu musim raya mmg jem teruk..ramai blk klntan dan tganu kan..

Aku adalah aku said...

Pencacai Alim;

Betul la tu...tapi yang paling ramai balik Kelantan....sampai ke Raub jemnya...