Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Wednesday, August 09, 2006

Kali Pertama


Assalamualaikum...

Dalam hidup aku ni la kali pertama aku menulis kisah hidup aku sendiri...Aku rasa kat sini saje aku boleh nak luahkan or nak bercerita tentang perjalanan hidupku..sama ada yang manis mahupun yang pahit...Dah 30 tahun dah umur aku sebenarnye pada tahun ni..tahun ni jugak banyak peristiwa yg melukakan..tapi takla semua...ada jugak citer happy...Sejak dari kecik sebenarnye aku dah diajar utk berdikari...mungkin sbb itu la aku tahu mcm mana nak handle kalau sesuatu terjadi...sebenarnye disebabkan rasa kecewa la mendorong aku nak menulis...dah lama dah nak menulis kat blog, tapi biasala satu bad habit aku mg suka menangguh2...Kekadang tu siap berangan nak menulis novel berdasarkan peristiwa2 yg terjadi di sekeliling aku ni....tapi biasala angan2 tetap angan2...Masa aku sekolah dulu bermula dari darjah satu...mak dan ayah aku dua2 bekerja....Ini la dua insan yg paling aku sayangi, sehingga kalau hati diaorg terluka aku turut merasa terluka...aku akan cepat melenting kalau sape2 melukakan hati diaorg....mmg siap la...terserlah perangai brutal aku tu...Actually kami sekeluarga hidup dalam kesederhanaan...semua serba serbi sederhana...aku ni kira anak tengah la...yg sulung kakak, pastu abang, aku dan dua org adik lelaki...kebiasaan anak yg tengah2 ni mmg berdikari...sampai skrg pun kalau apa2 aku akan buat keputusan sendiri...Seingat aku kalau masa sekolah dulu...zaman masa aku kecik2 la...aku selalu kena beralah dgn adik beradik aku...kalau aku nak sesuatu pun kena usaha sikit...ingat lagi aku teringin nak guna colour pencil 24 btg tu..jenama Luna..masa time tu mmg popular zaman tu...so bila cakap ngan abah ( aku mmg manja ngan abah)...abah cakap boleh tapi make sure dapat no 1 sampai no 3...aku pun apa lagi pulun la belajar...alhamdulillah dapat la jugak...

Actually, kat umah aku sorang je perempuan, kakak aku dok ngan mak sedara, menurut kisahnye kerana nak jaga hubungan kekeluargaan maka mak n abah terpaksa serahkan kakak aku pada diaorg...aku ingat lagi mak menangis teresak2 masa citer tu kat aku...Puncanye sebab aku balik mengaji aku tengok org lain jln ngan kakak, tapi aku sorang2 je...pulak tu kena jaga adik lagi..Bila mak citer n abah mengiakan..baru aku paham...Jadi bila dah adik beradik aku yg lain lelaki dan aku je sesorang perempuan...perangai aku pun ada la kasar sikit...Jadi selalu jugak la kitaorg gaduh masa dulu2 la sbb ye la..basuh pinggan aku, basuh kain aku...nak masak nasik aku...kekadang tu geram jugak aku dah siap cuci semua pinggan mangkuk....pastu ada lagi...ni keje abang ngan adik aku la...minum tak pandai nak basuh...Mak lak bila balik umah penat, tgk ada gelas kat sinki aku la kena...tapi bila aku ingat2 balik apa yg mak berleter tu semua nya utk kebaikan...tgkla sampai skrg aku pandai buat semua keje2 umah...terima kasih mak abah yg banyak mengajar aku erti hidup, erti susah....
Aku mmg berazam dari dulu lagi nak belajar pandai nak buktikan aku boleh jejak kaki ke IPT..dan alhamdulillah aku berjaya....Salah satu sebab lagi sebab nak lari dari leteran mak..heheehe..bila dah duduk jauh dari mak baru tahu rindu kat mak..padan muka aku...rupa2nye mak pun mcm tu jugak...abah tak yah nak cakap la...bila aku tepon je umah...bergilir la cakap ngan diaorg...mak siap cakap lagi, "abah ko terdengar2 sore ko memanggil"...aku bila dengar mcm tu apa lagi melalak la terus...laju je air mata ni kuar...tapi mmg aku ni dari kecik sejak lahir mudah menangis...kalau dah start menangis susah kemain nak berenti...pernah sekali tu masa tu aku baby lagi la, aku menangis sampai tetido kat atas bahu abah...mak cakap kalau ngan abah je baru aku berenti nangis...org lain pujuk jgn harapla...mmg tak pandai diam la...tapi skrg mak la tempat aku mencurah kan rasa hati...suka duka dengan mak la yg aku cerita...bukan apa bila dah tua2 mcm ni dgn mak lagi sesuai kalau soal hati ni...kalau ngan abah lagi best borak pasal bola ke, politik ke...citer2 semasa...(bersambung)



1 comment:

Puteri Satu said...

wah best aar ko...update tau...ko kena update ni..ya....aku nak baca...aku nak baca....manja ko ni ngan mak abah ko..muehehe