Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Tuesday, October 03, 2006

Balik Kampung....

Ari sabtu lepas keje aku terus chow ke Subang Bestari amik adik aku n terus menuju ke kg aku di Raub Pahang...Sementara aku tunggu adik turun, sempat tepon mak bagi tau dah nak gerak dah dan sambil tu mengadu kat mak tekak aku sakit sebab tercekik tulang ikan kembung masa sahur...ye la mana taknyer...sampai darah aku punyer tekak dan muntah sampai lima enam kali....dah la tu suara aku menjadi serak2 basah..cewah...kalau nyanyi lagu rock mesti sedap nih...sempat jugak aku merungut kat mak, tunggu adik lama...biasala aku bab menunggu ni mmg malas..tak kose...adik turun je..terus mcm peluru aku tanya apsal lambat..rope2nye dia pon baru sampai kat umah n naik nak amik beg baju...hehehe..so aku pun menyerahkan tugas pegang stereng kat dia...jadi on the way tu sepanjang2 jalan...mata aku byk terpejam dr terbuka...tido ler...ngantuk tul...
Sampai kg, dalam kul 3.30 duduk jap, pastu tukar baju terus solat zuhur...abah dah bising, sbb tak solat dulu sebelum balik...hehehe..padan muka kitaorg...wakakak...pastu aku mcm biasa mata dah makin layu sambil perati mak dok buat persiapan nak masak...mak kata lepas asar baru start masak...aku lak terus menuju ke sofa favorite aku (tempat aku selalu lelap)..dan terus terlena...sedar2 tgk mak dah kalut kat dapur dok masak...bila mak nampak aku terus kata.."la apsal lak bangun...gi la baring dulu, takpe nanti kang bangun gi mandi solat asar..." hish tak sampai ati aku nak biar mak sesorang kat dapur...ala aku just tolong amik apa yg mak nak n basuh pinggan je...dan selebihnye aku tolong tgk je...hehehe...malam lak lepas selesai segala perkara tgh dok ralit tgk citer Macam2 Aznil...tetiba blackout..dah le aku tgh ratah ikan terubuk..aduih nasib baik tak lekat tulang lagi....tapi ari tu masa berbuka mmg banyak aku makan...ye la biasa la balik kg, mcm2 ada...mak buat kerabu pucuk paku+taugeh+kerang, kari ayam kg, terubuk bakar, nasi ulam(ni jiran kasi), kuih muih dan jugak air sirap bandung abah buat...majoriti semua nye lauk kesukaan aku....terutama terubuk bakar...dlm gelap pon aku still leh makan lagi...
ari ahad lepas sahur aku mmg tak tido....dlm kul 7 pagi mcm tu aku sorang2 ke pasar cari bahan2 mentah utk dimasak lagi sekali mengikut menu aku la...so pertama aku gi cari ikan patin, pastu daging segar, n sayur2 sayuran dan surat khabar(surat kabar utk bacaan shj)...so pagi dalam kul 11, aku n mak dah masak gulai tempoyak dan jugak kukus tempoyak ikan patin(asal2 nye panggang tempoyak balut ngan daun pisang)...segenggam mak taruk cili api, tapi bila tiba time makan org lain nganga pedas aku makan cam biasa je...(actually masak awal sbb nak bawak balik utk bekal)..adik aku yg bongsu siap cakap aku punye dia rasa pedas tu dah takde...hehehehe....lantak la kan janji aku makan dan puas....selain tu mak bekalkan sambal ikan bilis utk kitaorg....mmg lauk rasmi tu kalau time pose2 ni, masa sahur sedap makan ngan nasi panas....
so bila belah petang aku n mak dan abah dok siap2 masak beefsteak kg(abah punyer istilah n resepi) abah dok wat sekerat bila time nak masak...tu dia aku yg kena wat sebab abah kata dia tetiba rasa mcm tak reti lak nak wat resepi tu..hehehe..terpaksala aku la membuat semua tu...maka tercipta la beefsteak kg...hehehe..dan bila time berbuka yg itu le abih dulu...bangga lak aku....so dah siap segala nya...kul 8.30 mlm kitaorg semua bertolak balik...lupa lak..aam n family pun balik berbuka setelah semlmnya dia balik ke rumah fil dia kat lipis....dlm kul 11.30 aku pun menjejaki kaki ke umah di shah alam...perjalanan yg sepatutnye 1 1/2 jam, menjadi 3 jam sebab jam kat highway karak.....dan rope2nye ramai yg satu fikiran ngan aku balik lepas berbuka....

10 comments:

ZaKiN said...

uiii..balik kg awok yer?? bawok aper weii dari kg??

Aku adalah aku said...

MK : aah balik kg la awok...bawok kukus tempoyak ikan patin ngan sambal ikan bilis...nyum nyum....

p/s : semlm gi psr ramadhan nampak bubur lambuk terus teringat MK...

RaFFLeSiA MeRaH said...

wakakaka...byk bab yg ko type kat sini aku dah sedia maklum, so aku baca sekali imbas jer la yerrk elly, x sabor nak balik raya dok?? time nak raya lagi best suasana part bakar lemang, wat rendang dan bla bla...

Anonymous said...

mekacih singgah blog saya..salam blogger..syoknya baca pasal mkn reramai.saya adik bradik 3org je.suma kat luar.tinggal saya ngan abah,mak.mkn pon boring.hehe.

aNIe said...

Elly...sedapnya resepi2 tu...sharelah beesteak kampung tu...heheheh...

Terliur baca ikan patin & tempoyak...ade ikan terubuk bakar...alamak..lengkap sudah juadah bebuka...sedapnya...

Aku adalah aku said...

RM :saje aku nak kasi ko tau lagi hehehee...mmg aku dah tak sabar ni..bunga api pun dah beli dah...kononnye utk si haziq..tapi mmg sahih aku yg main..wakakak

Liza : hehehe...lagi syok kalau ari2 dapat berbuka ngan mak n abah...


KL : nak kena recall balik la kak mcm mana resepinye..sebab semua main baling2 je kat dlm kuali tu..., suka ke makan patin ngan tempoyak...nanti bg tau alamat saya antar ke umah....

BigData@Bluesify said...

huh, dahlama hamba tak pekena patin masak tempoyak..
sedap tuh...

Aku adalah aku said...

jalak : Ye ke...boleh le singgah ke pahang, boleh pekena patin masak tempoyak...

ZaKiN said...

uikss.. biler nak update nih.. nak gak dengor citer org pahang.. ekeke!!

Aku adalah aku said...

MK : jap eh...on da way...