Nak tengok klik aje

exclusivemails.net

Saturday, October 28, 2006

Satu Hari Di Hari Raya....

Aku bertolak balik ke raub pada hari sabtu masa tu dah tghhari...sengaja aku pilih waktu matahari tgh panas sbb aku tau ramai org akan balik pada waktu pagi...pagi tu sambil aku bergolek2 atas katil aku dengar hot fm psl laporan trafik..sambil tu tgn aku dok baca sms dari zana(RM) sempat gak la aku tanya traffic kat karak highway tu..maklum kitaorg ni sejalan walaupun lain2 kampung....jadi oleh kerana aku sentiasa menerima laporan2 terkini maka keputusan dibuat aku kuar tghhari walaupun adik aku dah 2,3 kali sms tanya kul brapa nak gerak...hehehe...lagipon masa tu kepala aku ni sakit sgt rasa mcm nak pecah...aku siap2 kemas dlm kul 12.30 aku kuar rumah setelah bermaaf-maafan ngan yatie housemate aku yg dah aku anggap mcm adik beradik sendiri...mengalir gak air mata aku...


aku sampai di raub dlm kul 3.00 ptg...seperti yg aku jangka kenderaan kat highway karak tu dah kembali tenang dan perjalanan kitaorg pun lancar je...cuma bila lagi 1km nak ke raub..jalan mulai jam....jam hingga ke bandar raub...tapi takpe as long as aku dah jejak bandar raub tu aku tak ler kalut sgt...ye la bukan aku yg drive pon...adik aku cam biasa menjalankan tugas dia utk drive..aku setelah telan 2 biji panadol terus lena sepanjang perjalanan tu(aku dah beraya awal dah)..hehehehe...sampai je terus salam mak n abah...haziq la sibuk terlompat2 apa lagi bila nampak sekotak bunga api yg aku beli...sebenarnye bukan haziq je aku pon dok excited nak main bunga api....sempat ler jugak mlm tu aku main bunga api tapi bukan ngan anak sedara aku si haziq...dgn adik aku ayah si haziq hehehe...ye la dah sikenit tu demam...tido awal...

Esoknye ari ahad adik aku aam sekeluarga bertolak pulang ke umah in law dia di felda chegar perah(tul ke ejaan mcm ni?)..so tinggal le aku ngan adik aku izhar dan parents aku...so berempat je la kitaorg...ari ahad tu aktiviti tak byk...aku masih lagi sakit kepala....dlm kul 4.30 aku dan mak dah sibuk kat dapur masak utk berbuka...esoknye hari senin...pagi bangun aku dan mak dah sibuk...tapi aku sibuk kemas rumah dulu...pastu baru ler kat dapur jadi pemerhati tetap tgk mak aku wat alat2 utk masak rendang....aku cuma jadi assistant tolong mak amik apa2 yg patut mengikut arahan2 yg mak bagi...hehehehe...dalam kul 11.00 pagi acara memasak rendang pun bermula....tahun ni mak wat rendang daging je...ayam tak buat sbb masing dah jemu makan ayam...aku lak mmg suka rendang daging...pastu aku pon start menggoreng kacang utk buat kuah kacang yg dipsgkan ngan nasi himpit...kali ni aku volunteer tumbuk secara manual je kcg tu tak nak mesin...ye la aku penat aku leh minum takpe...itu alasan aku bagi kat mak n abah bila tanya naper taknak guna mesin..siap2 semua tu dalam kat kul 2.00 ptg..aku berenti rehat sambil tanya si zana apa yg dia dah siap...sempat aku rehat dlm sejam pastu mak hidupkan dapur arang utk aku rebus ketupat segera je...hehehe...tahun ni aku rasa cepat je aku dan mak wat semua2 tu...dan adik aku izhar lak takyah disuruh mmg rajin bab2 psg langsir ni..sempat gak aku akta kat mak nasib baik ada jugak sorang yg leh harap wat keje2 umah...ye la aku ni sesorang je pompuan yg mak aku ada..sempat gak aku gurau2 ngan mak aku naper le tak bersalin ramai2 sikit....bila dah besar2 mcm ni bila ada yg dah kawin rasa sunyi lak umah...tapi kalau kecik2 dulu naik rimas gak walaupon empat org mcm ada sepuluh org kitaorg ni...hehehe...


Hari Raya pertama aku bangun dalam kul 6.30 pagi...siapkan kemas umah, vacuum karpet, pastu start isi kuih dlm balang...kat dapur aku tgk mak dah siap hidang semua2 makanan utk sarapan pagi tu..tapi aku mcm biasa tak sempat nak makan...ye la semua tu aku kena wat sorang2 pastu perut aku pon takde la lapor mana pon...mak, abah n adik kuar gi solat aidil fitri aku lak sempat baring jap sambil tgk siarang langsung solat raya kat TV1...pastu aku siap2 gosok baju raya..mandi dan bersiap2 sambil tunggu mak, abah n adik sampai...sbb pasni kitaorg nak balik kg mak kat jerantut lak...setelah bermaaf-maafan ngan mak n abah...kitaorg pon bertolak dr umah dlm kul 10.00 pagi...on da way singgah umah pakcik aku adik pada abah kat kg gali...pakcik aku mmg dah tau favorite aku kalau kat umah dia iaitu sambal perut...sempat la aku jamah dlm dua tiga suap...setelah dipaksa pakcik aku utk rasa gak..bukan apa balik ptg nanti dr jerantut kitaorg singgah lagi...pastu kitaorg singgah kat kubur arwah wan dan atok aku belah abah kat kg gali...aku tak turun ler...faham2 je lakan...pastu terus ke jerantut...on da way kepala aku dah start pening balik dek kerana jln yg bengkang bengkok tu...sampai kat umah arwah nenek kat sebelah mak dlam kul 12.30..depa turunkan aku dulu dan yg lain terus ke kubur arwah nenek dan atok kat sebelah mak lak...


Sampai je aku terus bersalam ngan makcik2 aku dan pakcik aku...terkejut aku tgk pakcik aku ayahngah(yg jaga kakak aku)kurus dan tak bermaya dek kerana sakit...terus ngalir airmata kitaorg berdua yela aku pon dah lama sgt tak jumpa dia...sejak dia sakit aritu aku lom lagi balik...aku mmg rapat ngan pakcik dan makcik2 aku ni...syukur jugak allah masih lagi bagi aku kesempatan utk memohon ampun maaf ngan ayah ngah....sblom tu aku sempat sms kak long kata aku dah sampai umah nenek..sbb kak long kat umah in law dia....so kak long dah pesan awal2 suruh sms kalu dah sampai jd leh la dia awal2 gerak dr umah in law dia...hehehehe..taktik yg selalu kitaorg guna time hr raya...setelah selesai semua perkara kitaorg pon bertolak balik ke raub dlm kul 3.00 lebih...singgah umah adik mak kat kg lepar dan singgah semula umah pakcik di gali dan pakcik aku bisik kat aku sampal perut dia dah licin...terkilan dia kata sbb aku tak sempat nak makan..aku kata takpe..aku dah rasa dah pagi tadi...tahun depan chik(aku panggil dia chik)buat byk2 sikit n simpan utk aku satu periuk kecik...hehehe...


Dlm dekat kul 7 kitaorg sampai umah...mandi2 dan bukak pintu umah...masing2 dah terbaring keletihan lepas maghrib tu...tgh syok2 aku baring dan mata hampir nak lena adik abah yg bongsu pon sampai satu family...tak lama lepas tu adik aku aam n family pon sampai...umah aku jadi riuh balik....aku pon gegas ke dapur hidang apa yg patut....pastu tak lama ada lagi tamu yg datang sampai ler kul 1.00 pagi...baru ler pintu umah tutup...Aduh mmg aku kepenatan tul raya kali ni...sebab dari raya pertama sampai raya ketiga sblom aku balik shah alam tetamu tak putus2 berkunjung ke umah kitaorg...tapi tahun ni bebudak kurang lak menyinggah...maybe blom balik lagi kot...nasib baik raya kedua tu abang aku sefamily ada balik..so ramai sikit nolong kat dapur...ptg tu masak mee kari resepi abah...member dr shah alam dtg...pastu mlm kitaorg lak kuar gi raya umah makcik adik belah abah dan jugak ke umah sepupu abah...bukan apa mlm tu aam n familiy dah nak balik dah..n esok aku lak balik...tapi tu ler sampai raya ketiga hingga la aku nak kuar umah nak balik...tetamu tak putus2 berkunjung tiba....mmg aku akui terasa gak kepenatan aku kali ni di hari raya....


Dlm aku takde mood nak beraya tu...bila dah ramai2 berkumpul ceria jugak lah hati aku ni...sambil dok sms ngan zana sepanjang cuti raya ni....dan jugak aku nak ucapkan makasih kepada member2 yg antar sms ucapan hari raya sampai kul 3.00 pagi aku masih lagi terima ucapan ada yg dari aku kenal dan jugak tak kenal...apa2 pun kenangan raya tahun ni aku akan kenang sampai bila2 kerana pada raya ketiga tu jugak lah peristiwa pedih yg menghiris hati aku terjadi....betapa pada mlm tu airmata aku kembali mengalir dengan laju seperti empangan yg pecah....terima kasih utk shbt aku yg sentiasa bagi semangat utk aku walau kita tak pernah bersua...zana...semangat dan kata ko tu ler jadi azimat utk aku...dan akhirnye aku bercerita gak ngan yatie..dan kami sama2 mengalirkan air mata....utk dia aku akan ingat pesanan dia sampai bila2 dan aku harap dia akan bahagia dgn haluan yg dipilhnya....sesungguhnya hati aku menjadi amat lega walaupun kelukaan menjadi milik aku utk kesekian kalinya...akhirnya aku mampu juga meluahkan segala2 yg aku pendam dihadapan dia....terima kasih utk kasih sayang yg diberikan selama ni...aku tau aku akan jauh dari dia selepas ni dan seperti kata zana jgn lagi menoleh kebelakang kuatkan semangat terus maju kedepan....

24 comments:

Anonymous said...

biasalah raya. Mungkin rasa penat tapi sebenarnya kepenatan itulah yang membawa kebahagiaan.. cewahhh!

selamat kembali bekerja..

Sunan_Jati said...

wah.. kepenatan bawa bahgia.. erm. bestnyer.. night qwuen marilah kiter berkepenata bersama... masa beraya... hehhe

RaFFLeSiA MeRaH said...

fuhhh...panjangnyer kisah raya ko elly ekk...jenuh aku membacanyer, tapi alhamdulillah, khatam gak aku baca citer ko tuh...apepun yg berlaku pada diri ko skrg ni, terlindung sejuta hikmah dan ganjaran yg ko akan jumpa satu hari nanti...percayalah, sbb tuhan tu maha tahu mane yg terbaik buat diri ko...

ZaKiN said...

Lenguh nak baca.. muhahaha.. ada kuih raya untuk aku tak?? hehe.. ko tau apa yg aku boring sepanjang raya.. smua stesen tv pasang citer erra ngan rosyam.. bukan aku tak minat meka tapi kerap sangat aku jadi mual.. muhahha.. last2 aku pasang vcd sinchan.. ekkeke..

weii.. kad raya ko dalam perjalanan.. ko nak tau opis boy tak pos upernya.. cian ko.. tunggu erk.. hehehe..

13may said...

sama sama la kita...penat tapi bahagia...menangis tapi gembira...
nak sms tapi kredit takde...hahahaha....

Aku adalah aku said...

NQ:hmmm..betul tu penat tu mmg la ada bahgia sikit...slmt bekerja

Sunan:bawak2 Nq penat bersama...hehehe

RM:Insyaallah...aku tetap tunggu yg terbaik tu dtg kat aku...Nasib khatam gak ko bacanye...

MK:Ad wei kuih raya utk ko...tapi tak tau la sempat ke tak kat ko...hari2 aku dk ansur2 makan...ler patutler takde kad raya..aku ni hari2 dok selak letter box tu...

13may:dah hilang penat demam lak tiba...dah mc satu hari dah....

Sunan_Jati said...

CIANNTER KAT SI ELLY ... NK ABG TLG BELI UBAT KA .. HUUHUHUHUH!

13may said...

CIANNTER KAT SI ELLY ... NK ABG TLG BELI UBAT KA .. HUUHUHUHUH!

ulat bulu dah naik daun daaa...

Sunan_Jati said...

CIANNTER KAT SI ELLY ... NK ABG TLG BELI UBAT KA .. HUUHUHUHUH!

ulat bulu dah naik daun daaa...

P/S: 13mei pun dah naik bulu jugak.. hehehehehe

Sunan_Jati said...

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

13may said...

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

Sunan_Jati said...

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

P/S: ngeh2x!

13may said...

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

hang nangis pasai pa.. bf ka huhuhu!

P/S: ngeh2x!

Aku adalah aku said...

Amboi2 abg sunan ngan abg 13may...dok perang mulut ja buat apa...ni dah 3 hari mc satu bijik ubat pon tak sampai kat saya....

Sunan_Jati said...

ubat dah beli.. address x bagi mcm mana nk kasi... heheheh...

addresss????

13may said...

hehehehehe.....akai memang jenuh la mamat nih:D

Aku adalah aku said...

err...address cuba tanya 13may....

Sunan_Jati said...

alaa xnak minta hdari 13mwei nk dari hagn jugak huahauahuahua

13may said...

hehehe....silapa byk la kalau mintak kat aku...huhuhuhu.....

aNIe said...

Elly...betul kata zana....jgn pandang ke belakang...teruskan melangkah...kerana sekali kita jatuh...kita akan ingat sampai bila2...tabahkan hati menghadapi segala yang mendatang...kerana segala kejadian ada hikmahnya...kak lady yang dah merasa hidup lama dan melalui segala onak duri dpt merasakan segala yang Allah aturkan untuk kita adalah yang terbaik...

Take care...SELAMAT HARI RAYA ELLY

Aku adalah aku said...

Thanks Kak Lady...nasihat kak lady tu akan saya jadikan panduan dalam mengharungi cabaran yg mendatang....insyaallah...

13may said...

dulu...sebab jln pandang ke depan la saya jatuh longkang....sebab jln x pandang bawah....hehehehe...

kalau jln pandang belakang....ish! takleh imagine apa yg akan nak jadik....

Sunan_Jati said...

betui betui... aku pun tapi .. aku pandang plak melilau nk carik kedai nasib baik tak berlanggar ngan minah .. kalu x genti kena sound aku gataila.. aku nk carik kedai x jumpa...tulla aku mls pakai spek... elly kalu mata kureng kena pakai tauu ! NANTI XCIDENT PLAK... sy xperla.. sempat ngelak... kalu elly.. pasal x elak... nanti dijawab nyer pendekar bujang lapok mcm ner nk elak , elaknyer x diajaq...huargh2x!

Aku adalah aku said...

ada2 je la 13may ngan sunan ni...hehehehe...apa2 yg penting kita kena la saling pandang memandang..hehehe